مزيت نقشه حرارتي يا Heat Map در دوربين مداربسته
تکنولوژي نقشه حرارتي ياHeat Map اطلاعات ارزشمندي از نقاط پر رفت و آمد در اختيار کاربر قرار مي دهد. اين قابليت مختص دوربين هاي تحت شبکه (IP) مي باشد. با ما همراه باشيد تا با طريقه عملکرد Heatmapو مزيت نقشه حرارتي آشنا شويد.
کاربرد Heat Map
کارکرد دوربين مداربسته با قابليت نقشه حرارتي به اين صورت هست که الگوي حرکت افراد را در يک بازه زماني ضبط مي کند. به اين ترتيب، دوربين هايي با قابليت نقشه حرارتي، نقاط پر رفت و آمد و کم رفت و آمد را به صورت چگالي گرمايي با کمک رنگ هاي مختلف نشان مي دهد. از اين طريق کاربر متوجه مي شود مکان هايي که به رنگ قرمز هستند اشخاص بيشتري در آنجا تردد کرده اند.
از قابليت Heat Map مي توان براي استفاده در مکانهايي مثل فروشگاه ها، سوپر مارکت ها، مغازه ها و… بهره برد.
با کمک اين قابليت صاحبان کسب و کار متوجه خواهند شد که کدام قسمت يا کدام محصولات طرفداران بيشتري دارد. به اين ترتيب فروشنده ميفهمد، مشتري ها بيشتر به چه چيزي علاقه دارند و از آن بازديد کرده اند. از سوي ديگر مديريت متوجه مي شود محصولات مورد نظر خود را در کدام قسمت قرار دهد تا بيشتر ديده شود.
به اين ترتيب نقشه گرمايي مي تواند کمک بزرگي در فروش بيشتر محصولات از نظر نحوه چيدمان کالاها بکند. به طوري که محصولات و خدمات راحت تر و بيشتر در معرض ديد عموم قرار بگيرد.
طريقه عملکرد Heatmap
تکنولوژي به کار رفته در دوربين هاي حرارتي، مسير حرکتي و رفتاري مشتريان را در طول زمان ثبت مي کنند. اطلاعات به دست آمده از اين الگوي رفتاري به صورت نمودار زماني و آمار مکاني در طيف رنگي مختلف قرمز، آبي، سبز، زرد و ... نمايش داده مي شود.
هر کدام از اين رنگ ها با توجه به پارامترهايي که قبلا در نرم افزار تعريف شده است، معنا مي شوند. به عنوان مثال رنگ قرمز نشان مي دهد که تراکم جمعيت و بازديد در آن نقطه از همه بيشتر است. رنگ آبي نشان مي دهد در آن نقاط کمترين بازديدها صورت گرفته.
علاوه بر نمايش آماري به صورت نقشه، نمودارهاي روزانه، هفتگي و ماهانه نيز ارائه مي شود. نمودار روزانه تراکم جمعيت در هر ساعت را نشان مي دهد. اما نمودار هفتگي و ماهانه تراکم جمعيت در هر روز را نشان مي دهد. به اين ترتيب اعداد به دست آمده در هر ساعت و هر روز مي تواند در بهبود خدمات کمک کند. بنابراين مشخص مي شود نيرو ها در چه ساعاتي در چه روزهايي در هفته و در چه مکان هايي بهتر است بيشتر حضور يابند. همچنين مي توان تعيين کرد، محصولات مورد نظر در کدام قسمت هاي بخش تجاري چيده شوند.
مزيت نقشه حرارتي
- بهره گيري از heat map براي نحوه چيدمان کالا ها و تعيين محل هاي پرتردد و کم تردد در فروشگاه ها
- زمانبندي و برنامه ريزي براي فروش کالا ها و تبليغات و نمايش محصولات در مکان هاي پر فروش
- تغيير دکوراسيون فروشگاه براي بازديد بيشتر افراد در بخش هاي پر رفت و آمد
نکته در مورد دوربين هاي Heat Map
يک موضوعي در مورد دوربين هاي مداربسته حرارتي که دانستن آن مهمه، اين است که نقشه حرارتي مربوط به تراکم رفت آمد افراد مي باشد. اين دوربين ها هيچ ربطي به تغييرات دمايي هوا و دوربين هاي termal ندارد.